Sunday, March 7, 2010

BONGKAR 4-TANAMAN STRAWBERI (TIPU)


Tanaman Strawberi (Tipu)
i. Pada 14 Februari 2007, akhbar Berita harian melaporkan Terengganu dijangka mengeluarkan strawberi pertamanya selepas projek perintis penanaman strawberi menggunakan kaedah fertigasi di tanah rendah mengeluarkan hasil selewat-lewatnya akhir tahun itu

ii. Projek itu yang ‘kononnya’ pertama di Malaysia dan Terengganu menjadi negeri pertama melaksanakan tanaman strawberi tanah rendah secara bioteknologi melalui fertigasi biohidrotronik.

iii. Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dan Peniaga Kecil negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, berkata pembangunan untuk pelaksanaan projek itu yang dikenali sebagai Rumah Hijau Terengganu dibangunkan pereka tempatan, Zulkifli Harun daripada Zull Design Autotronik Sdn Bhd.

iv. Kos keseluruhan bagi membangunkan projek ini sekitar RM200,000 dan kerajaan menyediakan peruntukan bagi melaksanakannya menerusi Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Wilayah.

v. Sehingga kini, tidak ada sebutir pun Strawberi yang dikutip dari projek tersebut.

vi. Namun kerajaan Terengganu tidak mengakui ia adalah gagal dan menyatakan dalam jawapan bertulis sidang DUN, ia adalah satu projek percubaan sahaja.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Blogger Terengganu

Blog Parti

Blog Pimpinan PR

` ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO