Saturday, March 27, 2010

BONGKAR 7-BARANG& PERKHIDMATAN NAIK+ GST

Kenaikan Harga Barangan dan Perkhidmatan

i. Kenaikkan harga barangan dan perkhidmatan menyebabkan kehidupan rakyat semakin terhimpit dan menderita.

ii. Kenaikkan harga barang disebabkan kerajaan menaikkan harga minyak pada tahun 2008. Walaupun kerajaan telah menurunkan sedikit harga minyak namun pemborong dan peruncit tidak menurunkan harga runcit di pasaran.

iii. Pada 1 Januari, 2010 Kerajaan telah menaikkan harga gula sebanyak 20 sen daripada RM1.45 sekilogram kepada RM1.65 sekilogram

iv. Pada 16 Januari, 2010 (Bernama) Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan terpaksa menambah subsidi jika harga gula tidak dinaikkan.

v. Ketua Penerangan PAS Ustaz Idris Ahmad (Harakahdaily) kesal dengan dasar meringankan beban tanggungan subsidi gula yang diperkenalkan Kerajaan BN sehingga menyebabkan kenaikan harga sebanyak 20 sen.

vi. Dasar ini menunjukan bahawa Kerajaan BN cuba melepaskan tanggungjawab ekonomi mereka terhadap rakyat.











9. Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST)

Pada 16 Disember lalu, rang undang-undang tersebut dibentangkan oleh Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah, manakala bacaan kedua dan seterusnya akan dilakukan dalam sidang dewan akan datang, Mac 2010.

Husni berkata kerajaan berhasrat untuk melaksanakan GST pada pertengahan 2011, untuk memberi masa yang mencukupi kepada semua pihak bersedia sebelum dilaksanakan.

Kerajaan bercadang untuk melaksanakan GST pada kadar 4 peratus dan pengecualian diberikan bagi barangan keperluan, antaranya beras, sayur-sayuran, tepung dan gula pada tahun pertama dilaksanakan.

Rancangan kerajaan pusat mahu melaksanakan cukai perkhidmatan (GST) akan menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan terus maningkat.

kerajaan BN sudah kesempitan wang sehingga terpaksa memperkenalkan akta ini untuk "merompak" duit rakyat secara terhormat dan sah tanpa memikirkan penderitaan rakyat yang kian perit sekarang ini


Rakyat mungkin rasa sedikit lega apabila kerajaan mengumumkan untuk tidak membentangkan rang undang-undang itu di Parlimen. Hakikatnya, ia cuma ditangguhkan dan lambat laun, ia tetap akan dilaksanakan apabila kerajaan merasakan rakyat terbanyak sudah boleh menerimanya. Di saat itu, rakyat akan menjadi mangsa lagi...

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Blogger Terengganu

Blog Parti

Blog Pimpinan PR

` ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO