Tuesday, November 24, 2009

INFO BANJIR TERENGGANU

Banjir tidak berubah, 6,191 masih di pusat pemindahan

KUALA TERENGGANU - Banjir pusingan kedua yang dikatakan memasuki peringkat merah negeri ini dilaporkan tidak banyak be-rubah apabila beribu-ribu mangsa di semua daerah di negeri ini masih ditempatkan di 87 pusat peminda-han.

Sehingga jam 6.30 petang semalam, seramai 6,191 mangsa membabitkan 1,612 keluarga masih lagi berada di pusat pemindahan banjir berbanding 6,989 mangsa yang direkodkan lewat petang kelmarin.

:Keadaan cuaca yang belum pulih sepenuhnya juga menyebabkan 28 jalan ditutup kepada semua kenderaan dan kenderaan ringan kerana dinaiki air sedalam 0.3 hingga 1.7 meter.

:Pegawai bertugas di Bilik Gerakan Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Negeri Terengganu, Syed Afendi Syed Harun berkata, Dungun mencatatkan jumlah mangsa paling ramai dipindahkan iaitu 2,020 orang.

Menurutnya, semua mangsa membabitkan 621 keluarga tersebut ditempatkan di 15 pusat peminda-han banjir yang dibuka sejak dua hari lalu.

“Antara pusat peminda-han itu adalah Sekolah Kebangsaan (SK) Balai Besar, SK Tokkah, SK Pulau Serai, Dewan Sivik Paka dan SK Bandar Dungun,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini semalam.

:Beliau berkata, Kemaman pula mencatatkan kedudukan kedua tertinggi apabila 1,443 mangsa melibatkan 320 keluarga telah dipindahkan ke 18 pusat penempatan sementara banjir yang dibuka pihak berkuasa.

:Di Hulu Terengganu pula katanya, seramai 849 mangsa daripada 185 ke-luarga dari beberapa kawasan iaitu Tok Gebok, Merbau Pulas, Kuala Menjing dan Batu 24 masih tinggal di 21 pusat pemindahan manakala selebihnya dibenarkan pulang.

Daerah lain iaitu Besut, Setiu dan Marang pula menunjukkan pengurangan apabila kebanyakan mangsa telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing berikutan keadaan air yang semakin surut.

“Di Besut, sembilan pusat pemindahan masih dibuka bagi menempatkan 386 mangsa manakala Setiu dan Marang masing-masing mempunyai 125 dan 320 mangsa,” katanya.

Syed Afendi berkata, meskipun sebahagian besar mangsa di beberapa daerah telah pulang ke rumah masing-masing, Kuala Terengganu mula menunjukkan petanda awal dilanda banjir apabila sebuah pusat pemindahan dibuka semalam.

“SK Bukit Guntung telah dibuka bagi menempatkan tiga keluarga membabitkan 11 mangsa setelah rumah mereka di Kampung Bukit Nangka, Banggol Binjai dan Jeram Hulu dinaiki air be-rikutan hujan lebat,” katanya.

Sementara itu, sebanyak empat buah sungai utama mencatatkan bacaan melebih paras bahaya sehingga petang semalam berikutan hujan lebat berterusan sejak beberapa hari lalu.

:Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu ketika dihubungi berkata, antara sungai tersebut adalah Sungai Besut di Kampung Raja mencatatkan bacaan 3.16 meter (m), melebihi bacaan pada paras bahaya iaitu 3m.

Tiga yang lain adalah Sungai Nerus di Kampung Bukit dengan 14.36m (bahaya; 12m), Sungai Dungun di Kuala Jengai dengan 20.09m (bahaya; 19.8m) dan Sungai Dungun di Jambatan Jerangau dengan 12.96m (bahaya; 12.50m).

Info banjir laman web Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Terengganu pula mencatatkan sebanyak lima sungai berada dalam keadaan berwaspada.

:Antaranya Sungai Besut di Kampung La dengan 17.43m (waspada; 17.20m), Sungai Besut di Jambatan Jerteh dengan bacaan 8.29 m (waspada; 7.30m), Sungai Dungun di Kuala Jengai dengan bacaan 19.30m (waspada;18.30m), Sungai Marang di Jambatan Pengkalan Berangan dengan 13.36 m (waspada:12.5m) dan Sungai Setiu di Ibu Bekalan dengan 7.73m (waspada; 7.30m).

Sehingga jam 7 petang semalam, sembilan buah sungai masih menunjukkan kedudukan di paras normal iaitu Sungai Besut di Jambatan Keruak, Sungai Dungun di Kampung Pasir Raja, Sungai Kemaman di Jambatan Air Putih.

Sungai lain termasuk Sungai Cherul di Jambatan Ban Ho, Sungai Berang di Kampung Menerong, Sungai Terengganu di Kampung Dura, Sungai Chalok di Jambatan Chalok, Sungai Setiu di Kampung Besut dan Sungai Terengganu di Kampung Tanggol.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Blogger Terengganu

Blog Parti

Blog Pimpinan PR

` ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO